Velký týden malých firem upozornil na situaci malých podniků z celé České republiky

Malé firmy v Česku se bojují s řadou překážek, které brání jejich dalšímu rozvoji a berou jim motivaci pokračovat v podnikání. I proto by bezmála polovina firem do 50 zaměstnanců svému okolí nedoporučila podnikání jako zdroj obživy. Právě to chce změnit iniciativa Velký týden malých firem.

Za ní stojí společnost Mastercard a byznys hub Opero, chce zvýšit povědomí o důležitosti malých firem v české ekonomice. Pak také upozornit na jejich problémy a přispět ke zlepšení podnikatelského prostředí. Podporuje jej více než 40 partnerů, jako jsou Hospodářská komora, Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, spolek Druhá ekonomická transformace či řada regionálních inovačních center. Má také záštitu Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, podporu prezidenta Petra Pavla a předních českých podnikatelů.

Navzdory všem překážkám se malé podniky významně podílí na výkonnosti české ekonomiky a mají všechny předpoklady stát se hlavním zdrojem inovací a přidané hodnoty a posunout tak české hospodářství kupředu,“ říká Pavel Přikryl, spoluorganizátor Velkého týdne malých firem a zakladatel byznys hubu Opero. Přikryl zároveň upozorňuje na výsledky průzkumu provedeného pro Velký týden malých firem platformou Instant Research. Během uplynulých tří let uvažovalo 56 % drobných podnikatelů o ukončení podnikání

Rozvoj malých firem a podnikatelů dlouhodobě podporuje společnost Mastercard. „V Mastercard vidíme takřka z první ruky, že úspěch malých firem se rovná úspěchu nás všech. Jsou pohonem naší ekonomiky, a proto je důležité, abychom pomáhali odemknout jejich potenciál, rozvíjeli jejich ambice a podporovali nepřehlédnutelnou odvahu jít stále vpřed. My máme know-how a data a nebojíme se je využít k dlouhodobé a hmatatelné podpoře,“ říká Jana Lvová, generální ředitelka Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Přidaná hodnota práce je v Česku čtvrtá nejnižší v EU
Podporou malých firem chtějí organizátoři iniciativy v dlouhodobém horizontu přispět k navýšení přidané hodnoty práce v české ekonomice. Ta je podle posledních dat Indexu prosperity a finančního zdraví čtvrtá nejnižší v Evropské unii, činí pouhých 39 %. Česko tak zaostává za státy jako Irsko či Bulharsko. Alexandra Kala, podnikatelka a ambasadorka spolku Druhá ekonomická transformace k tomu dodává: „Jedním z hlavních cílů Druhé ekonomické transformace je zvýšit přidanou hodnotu práce. I z toho důvodu jsme s radostí podpořili iniciativu Velký týden malých firem, která se zaměřuje na nejflexibilnější část české ekonomiky. Abychom podnikatelům skutečně pomohli, je potřeba odstranit zbytečné překážky a povinnosti, usnadnit jim start a více podporovat regionální podnikání.“

Digitalizace a zavádění inovací v malých firmách zatím drhne, Česko v tomto ohledu stále zaostává za mnoha evropskými zeměmi. Pouze třetina malých podniků využívá digitální technologie pro komunikaci a spolupráci, a software pro správu lidských zdrojů používá jen čtvrtina. Kybernetické zabezpečení nemá implementováno ani třetina malých firem.

„Malé firmy jsou přirozeně dynamičtější a více specializované než velké korporace, potřebují ale více podpory a vzdělávání. Naším cílem v Operu je pomoci jim získat znalosti a dovednosti, které potřebují pro své další fungování a růst,“ vysvětluje Martin Mára, ředitel Velkého týdne malých firem a šéf platformy pro malé a střední podniky DoToho! „Právě inovace typu digitalizace firemních procesů, zapojení AI nebo automatizace v sektoru služeb vedou k vyšší produktivitě a snižování nákladů,“ dodává Mára.

Ze zjištění Velkého týdne malých firem vyplývá, že nejčastější příčinou nevyužívání státní podpory je přílišná byrokracie. Problémem pro více než polovinu žadatelů je pak i nejistota ohledně úspěšnosti žádosti. „Menší podnikatelé vnímají jako významnou překážku inovací skutečnost, že jsou příliš nákladné, a obávají se i návratnosti těchto investic. Ve spojení s obtížně dosažitelnými zdroji financování je pak důsledkem fakt, že dvě třetiny podnikatelů ze segmentu malých a středních podniků financují inovace z vlastních zdrojů. To s sebou samozřejmě často přináší odklad investic,“ doplňuje Josef Jaroš, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků ČR.

Roman Renda, hlavní ekonomický analytik Hospodářské komory ČR, proto zdůrazňuje potřebu zjednodušit podporu malých podniků. „Čím menší je firma, tím méně je pro ni úvěr dosažitelný, což situaci ještě více komplikuje. Přitom téměř dvě třetiny malých firem by uvítaly půjčku či úvěr, aby mohly investovat do svého rozvoje,“ vysvětlil Renda.

Zdroj: HK ČR