Program Antivirus – jak a kde žádat o příspěvek
Ministerstvo práce a sociálních věcí připravilo program konkrétních opatření, která pomohou zaměstnavatelům udržet vytvořená pracovní místa. Dne 6. dubna ve 12 hodin byl spuštěn příjem žádostí zaměstnavatelů o částečnou kompenzaci celkových mzdových nákladů v podobě náhrad mezd náležejících zaměstnancům za dobu překážek v práci vyvolaných karanténou nebo mimořádnými krizovými opatřeními. Program však počítá i s doprovodnými hospodářskými problémy zaměstnavatelů. Zaměstnavatelé mohou žádat o vyplácení finančního příspěvku za mzdové náklady prostřednictvím Úřadu práce České republiky v místě sídla svého podnikání.
Komu a za jakých podmínek budou kompenzace náležet?
Zaměstnavatelům, jejichž hospodářská činnost bude ohrožena v důsledku šíření nákazy, bude poskytován příspěvek na plnou či částečnou úhradu náhrad mezd, které budou zaměstnancům náležet z důvodu překážky na straně zaměstnance (nařízení karantény) nebo na straně zaměstnavatele (překážka – uzavření provozovny z důvodu nařízení vlády uzavřít provoz), bude-li prokázáno, že překážka v práci vznikla v důsledku nákazy COVID-19.
Pro nárok na kompenzace bude třeba splnit několik podmínek:
- Zaměstnavatel striktně dodržuje zákoník práce;
- Zaměstnanec nesmí být ve výpovědní lhůtě a nesmí mu být dána výpověď;
- Týká se firem v podnikové sféře, zaměstnanci musí být v pracovním poměru a musí se účastnit nemocenského a důchodového pojištění;
- Zaměstnavatel musí vyplatit mzdu a odvést odvody;
Kdo bude příspěvek vyplácet a jak dlouho?
Příspěvek bude poskytovat Úřad práce ČR, výše a doba poskytování bude závislá na důvodu vzniku překážky v práci, u každého zaměstnance bude nutné odlišit důvod překážky v práci.
Jaká konkrétní opatření budou realizována a na jaké situace reagují?
Výše kompenzací zaměstnavatelům je odvozena od průměrné superhrubé mzdy včetně povinných odvodů (48 400 Kč,- Kč) a závisí na důvodech, pro které museli postavit zaměstnance na překážku v práci. Zaměstnavatelé budou moci požádat Úřad práce o příspěvek ve dvou režimech:
Režim A – druh překážky:
- v případě karantény pobírá zaměstnanec náhradu mzdy 60 % průměrného redukovaného výdělku;
- v případě uzavření provozu nařízením vlády pobírá zaměstnanec náhradu 100 % mzdy;
Režim B – druh překážky:
- Překážky v práci na straně zaměstnavatele z důvodu nařízení karantény či péče o dítě u významné části zaměstnanců (30 % a více) – zaměstnanec pobírá náhradu mzdy 100 % průměrného výdělku
- Omezení dostupnosti vstupů (surovin, výrobků, služeb) nezbytných k činnosti – zaměstnanec pobírá náhradu mzdy 80 % průměrného výdělku
- Omezení poptávky po službách, výrobcích a jiných produktech firmy – zaměstnanec pobírá náhradu mzdy 60 % průměrného výdělku
Kdy má zaměstnavatel žádat o vyplacení náhrad?
Antivirus se rozběhne od 6. dubna. Od té doby bude možné podávat žádosti. MPSV předpokládá, že mezi podáním žádosti a výplatou příspěvků Úřadem práce bude prodleva jen v řádu několika dní.
Jak na podávání žádostí
O náhrady lze žádat prostřednictvím webové aplikace na www.uradprace.cz. Návod Jak, kdy a kde žádat o příspěvek na náhradu mezd včetně video návodu MPSV, který vás celým procesem provede, je ke zhlédnutí zde.
Kdy má zaměstnavatel žádat o vyplacení náhrad?
Realizace podpory je nastavena tak, že zaměstnavatel bude žádat o refundaci vyplacených náhrad mezd po skončení vykazovaného období, tj. po skončení kalendářního měsíce, za který bude o příspěvek žádat.
Za měsíc březen tedy bude zaměstnavatel podávat žádost na počátku měsíce dubna. Podrobné informace k čerpání podpory včetně žádosti o čerpání podpory budou zveřejněny v průběhu příštího týdne.
Celá metodika ke zhlédnutí ZDE v PDF
Podrobný manuál pro zaměstnavatele k Programu Antivirus je ke stažení na webových stránkách MPSV na odkazu https://www.mpsv.cz/antivirus.
Pro další informace sledujte web Hospodářské komory, pro podnikatele důležitá sdělení jsou na adrese https://www.komora.cz/koronavirus/