Nákupní oddělení ve firmách jsou poddimenzovaná
Jak vypadá současný a jak bude vypadat budoucí trend nakupování? Na tyto otázky přinesl odpovědi odborný seminář s názvem Nákup z pohledu Lean managementu, TCO a Procurementu, který se uskutečnil v ostravském Centru bezpečné jízdy Libros ve středu 29. května 2019. Seminář s Krajskou hospodářskou komorou Moravskoslezského kraje spolupořádali firma Manutan a Asociace Procurementu.
Zaplněný přednáškový sál si vyslechl odborné prezentace Pavla Uksy, který založil Asociaci Procurementu a této problematice se věnuje více než 30 let, a také Josefa Mika, marketingového ředitele společnosti Manutan, která má s implementací e-procurement řešení dlouholeté zkušenosti.
Přednáškový blok o Procurementu se věnoval vývoji prostředí nákupu od zásobování až po Procurement 4.0. “Pro firmy je důležité vědět, co jsou to úspory, kde je hledat a jak je počítat. Efektivně nakupovat totiž označuje efektivní a fungující spolupráci a řízení. Nákupní oddělení ve firmách jsou obecně poddimenzovaná a firmy by měly dávat do vzdělávání nákupčích větší finanční prostředky,” uvedl Josef Mik.
Další probíranou oblastí byl Lean Management, který se snaží o vyhledávání i malých změn v procesech za účelem zvýšení efektivity a kvality. “Zaměřuje se na eliminace zbytečného plýtvání. Lean Procurement (štíhlý nákup) má usilovat o to, aby se ve firmách vyrobilo přesně to, co zákazník potřebuje, za dodržení kvalitativních požadavků, a nic víc. Tato metoda celkově zlepšuje produktivitu a efektivitu nákupu” vysvětlil Josef Mik.
Poslední blok přednášky se věnoval celkovým nákladům spojeným s vlastnictvím (TCO), které můžou pomoci získat při nákupu investice nebo služby v dlouhodobém časovém horizontu reálný pohled na výhodnost nebo nevýhodnost nabídky dodavatele. “Měl by to být základní přístup každého oddělení Procurementu. Z pohledu nákupu jsou příležitosti pro úspory například v oblastech přímých nákladů na pořízení investice, nákladů spojených s provozem nebo nákladů spojených s opravami,” dodal Mik.