Vláda schválila navýšení kvót pro Režim Ukrajina
Na dvojnásobek se zvýší kapacita pro přijímání pracovních sil z Ukrajiny. Vláda rozhodla, že v rámci Režimu Ukrajina, který Hospodářská komora ČR zabezpečuje, budou mít čeští zaměstnavatelé nově možnost žádat až o 20 tisíc pracovníků z Ukrajiny ročně. Dosud byla kvóta poloviční. Rozhodnutí vlády výrazně zkrátí dlouhé čekaní podnikatelů na nové pracovní síly z Ukrajiny, vyřízení žádosti v současnosti trvá v průměru sedm měsíců.
„Hospodářská komora na ministerstvech vnitra a zahraničních věcí rychlejší nábor zahraničních pracovníků aktivně iniciovala a jsem velice ráda, že se to podařilo. Věřím, že zvýšení kapacity pomůže českým firmám i celé české ekonomice, která právě kvůli nedostatku pracovních sil začíná narážet na své limity,“ říká viceprezidentka Hospodářské komory ČR Irena Bartoňová Pálková.
I nadále bude žádosti vyřizovat Generální konzulát ve Lvově, nově ale bude tuto agendu zpracovávat skrze svoji agenturu také ministerstvo zahraničních věcí. K rychlejšímu náboru pracovníků přispěje i personální posílení na ministerstvu vnitra, kde bude žádosti zpracovávat o 30 zaměstnanců více. Rychlejší systém by měl začít fungovat již během následujících tří měsíců.
Režim Ukrajina funguje pod vedením Hospodářské komory ČR od srpna 2016. Komora od té doby vyřídila již 1900 žádostí o více než 11 tisíc zaměstnanců z Ukrajiny. „Díky rozhodnutí české vlády budou tato čísla v příštích týdnech rychle narůstat. Nejdůležitější věcí je fakt, že se výrazně zkrátí čekací doba na nové zaměstnance, pro české zaměstnavatele jsou lhůty velkým problémem,“ dodává Irena Bartoňová Pálková.
Hospodářská komora nábor zahraniční zaměstnanců dlouhodobě podporuje a vnímá ji jako krátkodobou pomoc pro tuzemské firmy, která jim pomůže překlenout současný akutní nedostatek kvalifikované i nekvalifikované pracovní síly. K dlouhodobému řešení tohoto problému Hospodářská komora prosazuje strukturální změny v českém vzdělávacím systému tak, aby absolventi v příštích letech lépe odpovídali požadavkům trhu práce.