Jak podnikat na internetu od Dolní Lhoty po Tokio aneb E-marketingová konference trochu jinak
Osm špičkových specialistů na e-commerce ve středu 26. května 2021 odhalilo své ověřené marketingové strategie více než stovce přihlášených firem na konferenci Jak podnikat na internetu od Dolní Lhoty po Tokio aneb E-marketingová konference trochu jinak.
Konferenci uspořádala Krajská hospodářská komora Moravskoslezského kraje z projektu Enterprise Europe Network s cílem pomoci firmám posunout jejich podnikání do online prostředí.
První prezentující firma Shoptet představila možnosti tvorby e-shopů, velikost trhu a nové trendy, ale i hlavní úskalí legislativy.
Shoptet má platformu připravenou na to, aby mohl provozovat e-shopy po celém světě. Aktuálně u nich běží 27 tisíc e-shopů, na kterých nakupuje 3,5 milionu zákazníků za rok.
Při provozování e-shopu je podle Shoptetu důležité myslet na obrovský nárůst plateb na internetu v době covidové, kdy platby platební kartou vzrostly nejvíce. Vzrostlo také doručování balíků domů ve srovnání s dřívějším doručováním na výdejní místa. Další změnou, kterou je třeba zohlednit, je to, že většina nákupů na internetu probíhá nyní z mobilních telefonů.
Podle jejich průzkumu 26 % zákazníků preferuje offline nákupy a většina zákazníků chce v online nákupech zůstat. „Nejrychleji v onlinu rostl nákup potravin, týkalo se to i malých lokálních výrobců,“ zhodnotil marketingový manažer této firmy Radek Hudák.
Jak se vyvíjel obrat klientů Shoptetu, ukazuje následující graf, kdy první svislá čára zobrazuje data v období Vánoc 2019, druhá čára je covidové období a třetí Vánoce 2020.
V části prezentace věnované druhům e-shopových řešení a novým trendům přednášející zmínil přesun B2B prodejů do online prostředí, kdy nárůst poptávky po B2B e-shopech vzrostl v posledním roce o 340 % a nárůst obratu těchto e-shopů o 210 %.
Marketingová agentura In creative na konferenci představila, jak pomohla transformovat offlinový business do online prostoru firmě Nekupto. Ta působí na trhu více než 25 let v oblasti jmenných dárků. Ještě před první vlnou koronavirové krize se firma soustředila výhradně na B2B segment a celý marketing byl postaven převážně na offline komunikačních kanálech. Koronavirová krize ještě více utlumila provoz řady obchodních partnerů Nekupto a bylo tedy potřeba rychle podniknout kroky nezbytné k udržení finančního obratu. Společně vybudovali novou koncepci a vytvořili nový e-shop postavený na Shoptetu.
„Navrhli jsme koncept řešení, kdy neprodáváme produkt, ale „laskavou a zábavnou službu”. Nejde tedy o využití šance k nákupu nečekaného produktu, ale spíše o nabídku pomoci s výběrem dárku, který někomu dalšímu udělá radost. Teprve v další fázi se pouštíme do samotné tvorby e-shopu, kdy známe cílovou skupinu i konkurenci,“ popsala marketingová manažerka společnosti In creative Denisa Šťastná.
Jednotlivé kroky tvorby e-shopu:
Nyní má firma Nekupto moderní prodejní platformu, která nabízí pohodlnou správu. „Zároveň svým zpracováním přesahuje tradiční výstup šablonových řešení. Zvládl rozšíření svého specifického businessu do B2C sektoru a do online prostoru, zrevidoval DNA své léta budované značky a našel cestu, jak ji v online prezentaci podtrhnout,“ uzavřela Denisa Šťastná.
Ředitel CEO ostravské technologické firmy Trayto Rostislav Urbánek se ve své prezentaci zaměřil na nejčastěji používané zbožové srovnávače Heureka.cz a Zboží.cz v České republice a na Slovensku.
„Celých 70 % trhu si drží Heuréka, Zboží.cz má 30 %, ostatní portály si drží jen drobná procenta,“ zhodnotil.
Za nejčastější problémy e-shopařů na srovnávačích označil vhodnost sortimentu pro zbožové srovnávače, párování produktů, bidding a optimalizace inzerce nebo certifikát Ověřeno zákazníky.
„Při výběru partnera na bidding se zaměřte na dobu působení této firmy na trhu, na jejich klientské reference, transparentní ceník a zda nabízí i další služby, např. párování produktů nebo správu inzerce,“ doporučil Rostislav Urbánek.
V druhé části prezentace se věnoval expanzi českým e-shopů do celého světa s využitím marketplace a jazykově lokalizovaný e-shop.
Marketingový ředitel společnosti DHL Express Jakub Tomšovský představil globální B2C e-commerce trendy a příležitosti a úspěšné příklady z praxe.
Upozornil, že návyky v nakupování zákazníků se v poslední době změnily. „Zákazníci požadují flexibilitu, rychlost a spolehlivost. Stále častěji se nakupuje prostřednictvím mobilních zařízení, zákazníci dávají přednost placení v domácí měně, pomocí známých platebních metod. Rychlost doručení je pro ně často důležitější než cena,“ vyjmenoval a dodal, že 58 % zákazníků si vybírá obchodníka výhradně kvůli jeho možnostem doručení zboží.
Upozornil, že nabídka více než jedné možnosti doručení může významně navýšit počet uskutečněných nákupů. „Při srovnání 80 webů v USA jsme porovnávali, jaký vliv mělo více možností doručení (např. standardní, expresní, next day, atd.) na míru konverze. Weby, které nabízejí pouze jednu možnost doručení, mají průměrnou konverzi 1,91 %. Optimální počet nabízených možností doručení je 4 (např. standardní, next day/ express, Service Point a zanechání na konkrétním místě) s průměrnou konverzí 5,15 %,“ uvedl Jakub Tomšovský.
Jak silným brandem navýšit tržby, jak vytvořit úspěšnou značku, jak zefektivnit svou brandovou komunikaci, na co si dát pozor a kolik branding může stát, prozradil firmám Dimitrios Vlasakudis z brandového Studia Created.
Branding není jen nástroj velkých značek, ale pomáhá zvyšovat tržby i v e-commerce napříč sortimentem i velikostí e-shopu. Silný brand zvyšuje loajalitu zákazníků, snižuje akviziční náklady a vymezuje značku vůči konkurenci. V začátku budování značky je podle Studia Created dobré provést výzkum mezi zákazníky pomocí jednoduchého dotazníku, inspirovat se u jiných značek u nás i v zahraničí a brandovým workshopem si probrat výsledky a stanovit jednotlivé kroky. „Z výzkumu např. vyplynulo, že zákazníci mají silné emociální spojení se značkou,“ podotkl Dimitrios Vlasakudis.
Nezisková organizace Czechitas, která inspiruje, vzdělává a uplatňuje nové talenty k posílení diverzity a konkurenceschopnosti v IT, představila možnosti, jak úspěšně zvýšit odborné znalosti žen ve firmách a využít tak maximálně dostupné IT nástroje při expanzi firmy.
Dopravu zboží k zákazníkovi rozebrala česká firma Zásilkovna, která má přes 6 500 vlastních výdejních míst v EU. „Osobní odběr je velmi populární metodou dopravy v celé Evropě. Jako bonus nabízíme dalších 91 000 výdejních míst ve 13 státech Evropy díky našim externím partnerům,“ doplnil za tuto společnost Rostislav Urbánek.
Připomněl jejich první robotické výdejní místo ve střední Evropě s možností vyzvednout zásilky, vlastní vyhledavač i aplikaci.
Technologii datového napojení na dopravce představil Pavel Kročák ze společnosti Balíkobot. Ta automatizuje logistické procesy, zefektivňuje expedici a nabízí expedici u více než 30 dopravců. Na konferenci poradil, jak zefektivnit expedici zboží pomocí automatického napojení přímo na dopravce.
Prezentace Created_&_Czechitas